Loading...

اگر یک استارتاپ خوب راه اندازی کرده اید که ایده و تیم اجرایی و محصول بسیار خوبی داشته است باز هم احتمال شکست وجود دارد! چه خطری استارت آپ شما را تهدید می کند؟

مقاله زیر شرایط دشواری که برای بسیاری از استارت آپ های خوب پیش می آید، دلایل شکست استارتاپ ها در لحظه آخر و روش های پیشگیری از آن شرح داده شده.

 

چه چیزی یک استارتاپ خوب را تهدید می کند؟

تصور کنید که شما یک استارت آپ راه اندازی کرده اید، یک ایده بسیار خوب برای آن داشته اید، گروه خوبی را فراهم کرده اید، اجرای ایده را هم بسیار خوب پیش برده اید و اکنون زمان راه اندازی پروژه است. همه چیز به نظر خوب میرسد! اما حتی در این شرایط نیز خطرات بزرگی استارت آپ شما را تهدید می کند و با وجود اینکه همه چیز مهیا بوده امکان دارد که در لحظه آخر شکست بخورید. اگر ایده شما موفق باشد بزرگترین خطری که آن را تهدید می کند رقبا هستند. شما شروع می کنید به منتشر کردن  نسخه ای از محصول خود. درست در این لحظه است که رقبا به فکر کپی کردن ایده شما می افتند. امکان دارد آنها از شما جلو بافتند و حتی ممکن است بتوانند ایده ای که متعلق به شما بوده  را به طور کامل از آن خود کنند.

همواره شرکت ها گروه هایی با تجربه تر و قوی تر از شما وجود دارند  که اگر بخواهند ایده شما را کپی کند  قطعا از شما جلو خواهند افتاد. متاسفانه در کشور ما قانون بین المللی کپی رایت وجود ندارد. حتی اگر وجود هم داشت در مورد ایده هایی که پتنت آنها به ثبت نرسیده نمی توانستید شکایت کنید و حق خود را بگیرید.

تصور کنید که شما یک گروه کوچک با بودجه ای اندک را مدیریت کرده اید و در مدت یک سال ایده خود را به مرحله اجرا رسانده اید. حال شرکت دیگری که دو برابر شما نیروی انسانی متخصص دارد و بودجه تبلیغات و توان مالی آنها چندین برابر شماست به راحتی می تواند ظرف کمتر از دو ماه محصول شما را کپی  کرده و به بازار عرضه کند. چراکه اولا شما مدت زیادی را صرف فکر کردن و ایجاد راه حل ها کرده اید، اما آنها با کپی کردن همه این راه حل ها فقط کافیست که اجرا کنند.  دوما آنها از تجربه و امکانات بیشتری برای منتشر کردن گسترده محصول برخوردارند و در نتیجه با وجود آنکه از شما دیرتر کار را آغاز کرده اند اما آن را  سریع تر به دست مشتری  میرساند. حتما به خوبی می دانید که در دنیای امروز هر کسی که اولین ارائه کننده ی یک ایده ی خوب باشد برنده است و دیگران برای رسیدن به او کاری بسیار دشوار پیش رو خواهند داشت.  پس چه باید کرد که از وقوع چنین فاجعه ای پیشگیری کنیم؟

قبل از هر چیز بیایید به این سوال پاسخ دهیم. در شرایطی که ما و رقیبمان هر دو در حال ارائه یک محصول نوآورانه جدید هستیم چه  عواملی میتوانند باعث موفقیت یکی از ما شوند؟

الف: تبلیغات:

  اگر رقیب شما از امکانات تبلیغاتی گسترده تری برخوردار باشد میتوانند پیش از آنکه همه ی بازار هدف از مزایای محصول شما مطلع شوند  محصول خود را به آنها معرفی کند و به دو دلیل برنده ی بازی خواهد بود. 

اولا مردم به وسیله تبلیغات و برند با مزایای این محصول جدید آشنا شده اند در نتیجه  از نظر روانشناسی احساس  بیشتر و قوی تری نسبت به آن برند خواهند داشت. فراموش نکنید که در ایران  چندین شرکت سازنده ی پودر لباسشویی وجود دارد، اما همچنان مردم پودر لباسشویی را با نام «تاید» می شناسند. چراکه تایید اولین برندی  بود  که به آنها گفت موادی بهتر از صابون نیز برای شستن لباس ها وجود دارد. 

دوما یکی از قاعده های بازاریابی آن است که مشتریان معمولاً  برندی را ترجیح می دهند که قبلا نیز مشتری آن بوده اند. عرضه کردن محصولی جدید به مشتریان مشتاق کار سختی نیست اما اگر عقب بیفتید متقاعد کردن آنها به تغییر برند و خرید از شما بسیار دشوار است.

ب: استراتژی فروش:

تصور کنید که شما تصمیم می گیرید محصول استارتاپ کوچک خودتان را ابتدا در شهر و یا حتی فقط در محل خودتان  عرض کنید و  پس از به دست آوردن مقداری  درآمد به تدریج عرضه محصول خود را گسترش دهید و در نهایت بازار خود را به کل کشور یا حتی تا دیگر کشورها بسط دهید.  به نظر ایده ای منطقی است اما در واقعیت یک خطای استراتژیک بزرگ است.  چرا که شرکت رقیب شما میتوانند در همان زمانی که شما سرگرم انتشار محصول خود به صورت محلی هستید محصولی مشابه را تولید کرده و در کل کشور تبلیغ و عرضه نماید. آنگاه او جلو خواهد افتاد و کل بازار را در دست خواهد گرفت. حتی  بعید نیست که به دلیل اعتبار زیاد  بتواند شهر خود شما را نیز فتح کند. در نتیجه یا شما محدود به همان شهر می شوید و یا کلاً ور شکست خواهید شد.

 اما راه حل چیست؟

با توجه به دو مورد بالا پیش از عرضه کردن محصول استارتاپ خود چند نکته را  باید رعایت کنید:

  1. هرگز همه ابعاد ایده ی خود و راه حل هایتان برای تولید محصول را پیش از تکمیل پروژه منتشر نکنید و آن را به صورت محرمانه حفظ کنید.
  2. در زمانه برآورد هزینه و تامین  سرمایه  برای تولید محصول  حتما بودجه مناسبی را برای تبلیغات گسترده ی آن در نظر بگیرید.
  3. سعی کنید بیشتر بودجه تبلیغاتی خود را در همان روزهای اول  توزیع و یا انتشار محصول هزینه کنید.  چراکه اگر شما از همان روز اول با قدرت و گستردگی  بسیار وارد بازار شوید  رقبای احتمالا  بسیار سخت می توانند خود را متقاعد کنند که محصولی مشابه محصول  شما بسازند. آنها قطعا موفقیت شما را خواهند دید و خواهند دانست که دومین نفر بودن  برایشان سودی ندارد. پس به سراغ ایده ی دیگری خواهند رفت.  بر اساس قانون ۸۰- ۲۰ بهتر است که  شما هشتاد درصد از بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات را در ابتدای معرفی محصول هزینه کنید و ۲۰ درصد باقیمانده را به تدریج صرف تبلیغات  و یادآوری محصول به مشتریان کنید. به این روش تبلیغات انفجاری گفته می شود.
  4. استراتژی  دقیق و گسترده ای برای ارائه محصول خود طراحی کنید و  بزرگترین جامعه هدف ممکن را در نظر بگیرید.

نویسنده: مازیار محمدی نژاد

هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منبع و لینک زاگرس فیلم ممنوع می باشد

نظر خود را بنویسید