Loading...

گوگل در مورد ما خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنیم می داند. البته دسترسی به این اطلاعات شخصی به هیچ عنوان بی مورد صورت نمی گیرد. بلکه این اطلاعات را از کاربرانش جمع آوری می کند تا کیفیت خدماتش را ارتقا دهد.

گوگل

گوگل چه اطلاعاتی در مورد ما دارد؟

این حقیقت که تقریبا هر کاری را به صورت آنلاین انجام می دهیم ردیابی و ثبت می شود، تقریبا انکارناپذیر است. گوگل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های جهان احتمالا داده های زیادی از ما در اختیار دارد که به او این اجازه را می دهد تا با تبلیغ کنندگان درباره پروفایل دقیق کاربران تعامل داشته باشد.

به نظر شما گوگل هزینه این همه خدمت رایگانی را که ارائه می‌کند، از کجا ‌آورده و می‌آورد؟

پاسخ آن بسیار‌ ساده ‌است: با استفاده از اطلاعات شما برای تبلیغات.

این استفاده از اطلاعات کاربران، از اصلی‌ترین سرویس گوگل یعنی جستجوی آن آغاز می‌شود؛ اما واقعا گوگل چه اطلاعاتی و در چه سطحی از شما دارد‌؟ آیا شما باید نگران این موضوع باشید یا خیر؟

گوگل به خوبی از رد پای شما در اینترنت آگاه است و بهترین جایی که ‌می‌توانید شفاف از این موضوع آگاهی یابید‌، Google Web History است که همه سابقه و تاریخچه مربوط به جستجوی شما را از هر دستگاهی که‌ روی آن با حساب کاربری گوگل خود آنلاین بوده‌اید، در آنجا نگه داشته‌ است.

‌داشتن سابقه جستجو‌های شما برای خودتان بهتر است زیرا از این اطلاعات برای ارائه نتایج دقیق‌تر در راستای جستجو‌های شما استفاده خواهد شد؛ اما این موضوع برای بازاریابان محصولات بسیار ارزشمند است و چنانچه در جریان این علاقه شدید، اطلاعات شخصی شما نیز به نحوی به دست آنها برسد، این موضوع دیگر شخصی است!

در عین حال، تاریخچه بازدید شما از صفحات وب نیز هرچند کمتر عینی و آشکار اما به همان ترتیب تاریخچه جستجو، برای گوگل به آسانی قابل دیدن و دسترسی است. گوگل این تاریخچه را با ‌ابزارهای رصد کننده و همچنین با کاربست اطلاعات استخراج شده از AdSense و Analytics به دست می‌آورد.

گوگل می‌داند که شما معمولا از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کنید، ترتیب بازدید شما از آنها به چه شکل است، چه مدت زمانی را در ‌آن وب‌سایت‌ها‌‌ می‌گذرانید و اطلاعاتی دیگر از این قبیل.

البته پروفایلی که از این اطلاعات درست می‌شود، به نام شما نیست، بلکه ‌به نام IP شماست؛ اما مجموع همه اینها یک اثر انگشت منحصر به فرد را تشکیل می‌دهد که در نهایت مربوط به شماست و می‌توان از آن در راستای تبلیغات استفاده شود.

برای دیدن این اطلاعات در رابطه با IP خود می‌توانید به Google Ad Settings مراجعه کنید. در آنجا حتی می‌توانید خود تغییراتی را اعمال نمایید. این صفحه اثر انگشت دیجیتالی شما برای گوگل است.

واقعیت این است که تقریبا هیچ اطلاعاتی از فعالیت های آنلاین شما وجود ندارد که گوگل بخواهد و نتواند در مورد آن چیزی بداند. در این میان حتی ‌Private Browsing کردن نیز نمی‌تواند ‌مانع این کار شود.

گوگل عموما از طریق محصولاتش به جمع آوری اطلاعات اقدام می کند. تنها کافیست یک بار از جیمیل، موتور جستجو یا حتی موبایل های اندرویدی استفاده کنید تا گوگل فرآیند جمع آوری اطلاعات از شما را آغاز کند.

البته گوگل این کار را اصلا به صورت مخفیانه انجام نمی دهد. بلکه کاملا مشخص است که این شرکت از ما چه می داند. کافیست سری به بخش «Privacy Policy» حساب گوگل تان بزنید تا این اطلاعات جمع آوری شده را مشاهده کنید.

با این حال، شاید غافلگیر شوید وقتی بفهمید گوگل تا چه اندازه در مورد شما می داند. اطلاعاتی که گوگل در حال حاضر از تمام کاربرانش جمع آوری کرده عبارت است از:

  • نام، جنسیت و تاریخ تولد
  • شماره موبایل شخصی
  • آخرین جستجوها در گوگل
  • تمام وبسایت های مراجعه شده
  • آخرین باری که چراغ اتاق خواب تان را روشن کردید
  • مکان هایی که طی چند سال اخیر در آن ها حضور داشتید
  • غذا، ورزش، بازی و حتی آهنگ های مورد علاقه تان
  • محل کار و سکونت
  • ویدیوهای مشاهده شده در یوتوب
  • تمام دفعاتی که با دستیار گوگل در تعامل بوده اید (جالب است بدانید که صدای تان هم طی ارسال فرمان های صوتی ضبط می شود)

البته با کمی جستجوی بیشتر، متوجه می شوید که حجم اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل، خیلی بزرگ تر و با جزییات بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید. آن زمان است که متوجه می شوید که گوگل شما را حتی از خودتان هم بهتر می شناسد.

در حالی که فعالیت‌های گوگل در مورد کاربران وسیع است، فیس بوک نشان داد که راه آسا‌نتری هم برای بیرون کشیدن داده‌ها و اطلاعات کاربران وجود دارد. ‌فیس‌بوک میلیون‌ها کاربر را در سراسر جهان تشویق به ارائه بی چون و چرای اطلاعاتی کرده‌ که گوگل آنها را با‌ الگوریتم‌های پیچیده به چنگ آورده و در پایگاه‌های داده عظیم ذخیره‌سازی کرده است.

قطعا کاربران Google+ به خوبی می‌دانند ‌چه اطلاعاتی ‌در اختیار گوگل ‌می‌گذارند، همان گونه که کاربران فیس بوک نیز اکنون سال‌هاست‌ اطلاعات خود را برای تبلیغات در اختیار فیس بوک قرار داده‌اند و ظاهرا از این موضوع ناراحت هم نیستند. واقعیت این است که هیچ دلیلی برای تمایز‌ بین گوگل و سایر شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نیست و گویا استفاده گوگل از این اطلاعات هم بیشتر از بقیه این سرویس‌ها و شبکه‌ها نیست‌‌. تنها تفاوت اینجاست که کاربران از یک شبکه اجتماعی توقع یک رفیق رازدار بدن را ندارند.

شاید شگفت‌زده شوید، اگر بدانید ‌حساب جی میل شما از روند جامع جمع‌آوری داده‌های گوگل استثنا نیست! بلکه کاملا بر عکس، این حساب معدنی از اطلاعات و داده‌های ارزشمندی است که گوگل هرگز بدون جی میل آنها را به دست نمی‌آورد. البته این جمع آوری داده‌ها مشمول محتویات و جزئیات ایمیل‌های شما نمی‌شود، ولی همچنان ترجیحات و علایق شما در کنار سایر اطلاعاتی که به شکل عمومی از شما در فضای نت وجود دارد، می‌تواند منبع ارزشمندی برای گوگل باشد.

برای نمونه، گوگل از اطلاعات ایمیل شما برای دریافتن اینکه در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های رقیب گوگل ‌نام‌نویسی کرده‌اید، بهره می‌برد. این موضوع می‌تواند منجر به دسترسی گوگل به اطلاعات کاربران‌ روی آن شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌ها شود.

از سوی دیگر، استفاده از ابزار گفت‌وگو یا Chat جی میل، یعنی Gtalk و همه برنامه‌هایی که از حساب گوگل برای گفت‌وگو استفاده می‌کنند. تاریخچه گفت‌وگو‌های شما را با جزئیات در اختیار گوگل می‌گذارد؛ واقعیتی که ما معمولا فراموش می‌کنیم، زیرا می‌پنداریم چون گفت‌وگو‌های قبلی را در صفحه Chat نمی‌بینیم، آنها از بین رفته‌‌اند. در حالی که شاید برای همیشه در سرورهای گوگل خانه کرده‌اند!

خش گسترده‌ای از ردپای اینترنتی شما می‌تواند بدون در نظر گرفتن اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، رصد شود. اگر از یک سیستم عامل اندروید استفاده کنید که حساب گوگل بر‌ آن فعال است، دیگر مهم نیست‌ از تبلت، PC یا گوشی هوشمند استفاده کنید. در حالت حداقلی، هنوز وب‌گردی شما از طریق مرورگر، فعالیت اینترنتی شما را با جزئیات به گوگل می‌دهد.

اندروید همچنین از اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی شما نیز بهره‌‌مند است، به واسطه فعال کردن موقعیت‌یاب یا نصب نرم‌افزارهای جانبی. این موضوع به ویژه هنگامی برای گوگل اهمیت دارد که از طریق آن عادات رفتاری روزانه شما و محل‌های مورد علاقه یا رجوع شما را شناسایی کند.

این دو مورد تنها موارد آشکار و مشخصی است که از طریق آنها سیستم عامل اندروید اطلاعات کاربران را در اختیار گوگل می‌گذارد. مسلم است که ‌بسیاری مسیرهای دیگر اطلاعات کاربران در اختیار سیستم عامل و از آنجا گوگل قرار می‌گیرد.

اینها واقعیاتی است که در خصوص میزان و حجم اطلاعاتی که از کاربران در اختیار گوگل قرار دارد، نشان می‌دهد. حال تفسیر این واقعیات بر عهده شماست. بی‌گمان گوگل بدون داشتن این اطلاعات و استفاده از آنها در راستای تبلیغات یک روزه ورشکست خواهد شد و تمامی خدمات دوست داشتنی همراه آن نیز به پایان خواهند رسید.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شاید بتوان به گوگل اعتماد کرد و این حجم از اطلاعات را در اختیار آن شرکت گذارد. بسیاری این کار را می‌کنند؛ اما بدترین حالت نیز این است که این اطلاعات حتی نه توسط خود گوگل به شکل مستقیم، اما به دست عده‌ای هکر و مجرم بیفتد که سرانجام آن نامشخص است. در نهایت مانند همیشه هشدار نهایی آن است که مراقب اطلاعاتی که از خود در فضای نت منتشر می‌کنید، باشید.

 

چطور می توان دسترسی گوگل به اطلاعات شخصی را محدود کرد؟

وارد حساب کاربری گوگل تان شوید. سپس روی این لینک کلیک کنید تا وارد تنظیمات مدیریت تبلیغات شوید. با ورود به این صفحه، گوگل از موضوعاتی که فکر می کند شما به آن ها علاقه دارید، پرده بر می دارد و لیست کامل شان را در اختیارتان می گذارد.

علاوه بر این، اگر به پایین صفحه بروید جنسیت، سن و تبلیغاتی که بلاک کرده اید را خواهید دید. با این حال، محدود کردن این سیستم اصلا کار پیچیده ای نیست. تنها کافیست کلید مقابل «Ads Personalization» را خاموش کنید تا گوگل دیگر علایق شما را تحت نظر نگیرد.

اگر می خواهید بدانید که گوگل دقیقا در چه تاریخی محل حضور شما را شناسایی کرده کافیست از طریق این لینک، سری به صفحه «Google's Location History» بزنید.

البته محدود کردن این دسترسی گوگل نیز کار چندان سختی نیست. کافیست از طریق آیکون چرخ دنده وارد تنظیمات Google's Location History شوید و با انتخاب گزینه «Pause Location History»، ردیابی گوگل را متوقف کنید.

تمامی اطلاعاتی که گوگل از فعالیت روزمره ما به دست آورده  نیز در صفحه «Google My Activity» قابل مشاهده هستند. تنها کافیست به این صفحه بروید تا گوگل، تاریخچه ای از تمام فعالیت هایی که تا حالا داشته اید را در اختیارتان قرار دهد.

با این حال می توان دسترسی گوگل به فعالیت های روزانه را نیز محدود کرد. برای دست یافتن به این موضوع، ابتدا باید به صفحه «Google Web & Activity Page» بروید. در صفحه مذکور، شش بخش مختلف قرار دارد که هر یک متعلق به دسترسی خاصی هستند.

برای هر یک از این بخش ها یک کلید نیز در نظر گرفته شده که با خاموش شدن آن ها دسترسی گوگل به فعالیت های کاربر محدود می شود. در صورتی که به هیچ وجه علاقه ای به زیر نظر گرفته شدن ندارید، می توانید با خاموش کردن تمام کلیدها خود را از چشمان تیز بین اهالی مانتین ویو دور نگه دارید.

 

موضوع مهمی است که بدانیم گوگل قصد جاسوسی از ما را ندارد. چرا که اهالی مانتین ویو، هیچگاه به صورت مخفیانه اطلاعات کاربرانشان را جمع آوری نمی کنند و برای حریم خصوصی ما احترام زیادی قائل هستند.

در صفحه حریم خصوصی حساب های کاربری گوگل نیز به این موضوع اشاره شده. کافیست یکبار کامل آن را مرور کنید تا بفهمید که گوگل دقیقا به چه اطلاعاتی دسترسی دارد.

ذخیره تمام این اطلاعات نیز تنها به منظور یک هدف بزرگ صورت می گیرد؛ ارتقا سطح کیفی خدمات. خوشبختانه جای اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس گوگل نیز کاملا امن است و به هیچ عنوان نباید نگران بود.

با این حال، اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایلی به زیر نظر گرفته شدن ندارید، می توانید از راهکارهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید و دسترسی گوگل را به اطلاعات شخصی خود محدود نمایید.

 

 

منابع:

تابناک

پایگاه تحلیلی خبری نامه

دیجیاتو

 

 

 

نظر خود را بنویسید